Днес сме свикнали с идеята, че фонова музика звучи навсякъде – в магазини, ресторанти, офиси, фитнес зали. Но замисляли ли сте се откъде идва тази практика и защо тя е толкова важна за съвременния бизнес?
Началото на Muzak: Раждането на фоновата музика

Малко хора знаят, че в основата на идеята за фоновата музика стои един човек с визия далеч отвъд своето време – майор Джордж Скуайър, американски офицер, пилот, учен и изобретател.
През 1922 г. той патентова метод за пренасяне на музика по електрически линии – далеч преди появата на радиото като масова медия. Неговата амбиция е била революционна за онова време: да доставя музика директно в домовете на хората чрез електрическата мрежа – идея, която можем да наречем ранна форма на стрийминг, подобна на съвременните услуги като Spotify.
Скуайър вярвал, че хората ще плащат месечна такса, за да слушат музика у дома, без нужда от грамофони или скъпи радиостанции. За съжаление, технологията и пазарът тогава не били готови за такава концепция. Проектът му за домашно музикално разпространение не успял да се наложи.
След този неуспех, Скуайър променя посоката на своята идея и се фокусира върху по-практично приложение на технологията – не за частни домове, а за обществени и търговски обекти. Така през 1934 г. е основана компанията Muzak Holdings LLC, която започва да предоставя фоново озвучаване в хотели, ресторанти и асансьори.
Терминът Muzak произлиза от комбинацията на думата „music“ и популярната по онова време марка „Kodak“ – съчетание, което символизира модерна, технологична услуга.
Това преориентиране към комерсиално използване се оказва изключително успешно. Музиката вече не е просто удоволствие, а инструмент за създаване на среда и контролиране на преживяването на клиента. Така се ражда това, което днес познаваме като „Muzak“ – фонова музика, създадена да въздейства дискретно, но ефективно.
Музикален фон, който влияе на поведението
Още през 40-те години се появява концепцията за „Stimulus Progression“ – научно разработен метод за подбор на музика, който цели да повиши продуктивността и настроението. Музиката се е пускала в определени интервали с постепенно увеличаване на темпото, за да стимулира активност. Тази идея бързо се разпространява в офисите и фабриките.
През 50-те и 60-те години Muzak се превръща в стандарт за корпоративно озвучаване. В САЩ няма почти офис или магазин, в който да не звучи внимателно подбраната музика, която да влияе подсъзнателно на поведението на служители и клиенти.
От асансьорната музика до маркетинг инструмент

С течение на времето обаче, обществото започва да свързва термина „Muzak“ с банална, скучна музика за асансьори. Това води до критики и нужда от еволюция.
През 80-те и 90-те години започва нова ера – с по-богати плейлисти, адаптирани към различни типове бизнеси и клиенти.
Днес концепцията на Muzak е далеч от това, което е била. Фоновата музика вече не е просто звук – тя е част от маркетинга, средство за изграждане на бранд идентичност и за създаване на емоционална връзка с клиента.
Съвременното значение на фоновата музика
В ерата на дигитализацията, фоновата музика вече е персонализирана, интелигентно подбирана и често включва и възможност за излъчване на рекламни съобщения. Компании като Epidemic Sound предлагат нови решения – с модерна музика, съобразена със съвременните нужди на бизнеса, лесна за лицензиране и напълно легална за използване в търговски обекти.
Същевременно традиционни организации като Музикаутор и Профон предлагат лиценз за използване на популярни песни, които също имат своето място в стратегическото озвучаване на обекти.
Музиката днес: Емоция, идентичност, въздействие
Независимо дали става въпрос за нежна инструментална музика или за модерни хитове, правилно подбраната фонова музика е невидим партньор на вашия бизнес.
Тя не просто изпълва пространството, а създава атмосфера, влияе на настроението и подсъзнателно насочва клиентите към действие.
Доверете се на Studio Impress за вашата перфектна музикална атмосфера
В Studio Impress вярваме, че всяко пространство заслужава своя уникален звук. Предлагаме цялостни решения за фонова музика, съобразени с вашите нужди и идентичност – от избора на подходящ лиценз (Музикаутор и Профон или Epidemic Sound), до доставка на техника, изграждане на плейлисти и професионална поддръжка.


Нека заедно създадем атмосфера, която ще вдъхновява вашите клиенти и ще работи в полза на вашия бизнес.
Свържете се с нас днес и направете първата крачка към музика, която говори от името на вашия бранд.